OSOCZE BOGATOPŁYTKOWE

Zabieg ambulatoryjny

Terapia osoczem bogatopłytkowym (ang. Platelet Rich Plasma, PRP), to bezpieczny i efektywny sposób leczenia różnorodnych schorzeń i urazów układu mięśniowo-szkieletowego. Zabieg polega na podaniu specjalnie przygotowanego osocza (pochodzącego z krwi pacjenta), bezpośrednio w zmienione chorobowo miejsce. Osocze bogatopłytkowe to preparat krwiopochodny zawierający koncentrat płytek krwi w niewielkiej ilości osocza, który otrzymuje się z krwi pacjenta. Dlatego też zabieg PRP bywa nazywany trapią własnymi komórkami. Osocze bogatopłytkowe w schorzeniach ortopedycznych i chirurgicznych przyspiesza gojenie się ran oraz regenerację ścięgien, mięśni, więzadeł, tkanki chrzęstnej i kostnej. Aktywowane płytki krwi uwalniają czynniki wzrostu, które stymulują replikację komórkową, tworzenie naczyń, pobudzają metabolizm i różnicowanie komórkowe.

Wskazania do zabiegu osoczem bogatopłytkowym (PRP)

Do najczęstszych należą:

• łokieć tenisisty
  • łokieć golfisty
  • kolano skoczka
  • uszkodzenia więzadeł krzyżowych
  • wczesne zmiany zwyrodnieniowe stawów (kolanowego, barkowego, biodrowego)
  • opóźniony zrost kostny, stawy rzekome
  • zapalenie i uszkodzenie ścięgna Achillesa
  • zapalenie powięzi podeszwowej (ostroga piętowa)
  • uszkodzenie stożka rotatorów
  • uszkodzenie chrząstki stawowej
  • uszkodzenie łąkotki stawu kolanowego
  • dyskopatia, zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa, podrażnienie korzeni nerwów rdzeniowych
  • trudno gojące się rany
  • owrzodzenia troficzne np. podudzi
  • entezopatie u dzieci w wieku od 10 r. ż.

Jak wygląda terapia osoczem bogatopłytkowym?

Pierwszy krok to zakwalifikowanie pacjenta do zabiegu osoczem bogatopłytkowym. Lekarz przeprowadza szczegółowy wywiad i badanie. Jeżeli brak jest jakichkolwiek przeciwwskazań, od pacjenta pobierane jest 10 mililitrów krwi żylnej. Materiał umieszczany jest w jałowym separatorze, który służy do pozyskiwania osocza bogatopłytkowego. Po odwirowaniu, uzyskuje się trzy warstwy płynowe. Najniższa warstwa to oddzielone erytrocyty, warstwa pośrednia to koncentrat bogatopłytkowy (PRP), a na powierzchni próbówki uzyskiwana jest warstwa osocza. W następnym etapie koncentrat bogatopłytkowy (PRP) odciągany jest do osobnej strzykawki. Tak przygotowany koncentrat może zostać bezpośrednio podany do miejsca zmienionego chorobowo.

Zabieg trwa około 20 minut, a bezpośrednio po zakończeniu pacjent może wrócić do domu. Należy jednak pamiętać, aby nie przeciążać leczonego miejsca przez ok. 7 dni. Nie należy stosować niesteroidowych leków przeciwzapalnych na 3 dni przed zabiegiem i 7 dni tuż po nim. Wskazana jest kontrola po około 7-10 dniach po zabiegu osoczem bogatopłytkowym. Ilość koniecznych zabiegów ustalana jest indywidualnie dla każdego pacjenta, jednak standardem są 1-3 iniekcje PRP w odstępie czasu.

Co ważne, terapia osoczem bogatopłytkowym PRP jest przeprowadzana z zastosowaniem preparatu autologicznego, czyli przygotowanego z krwi własnej pacjenta. Dzięki temu ryzyko przeniesienia choroby zakaźnej np. wirusowego zapalenia wątroby (żółtaczka zakaźna) oraz HIV jest minimalne.

Jak przygotować się do zabiegu osoczem bogatopłytkowym PRP?

• Na 3 dni przed zabiegiem nie wolno przyjmować niesteroidowych leków przeciwzapalnych oraz leków przeciwzakrzepowych.
  • Minimum 24 h przed zabiegiem nie wolno spożywać alkoholu, należy unikać nikotyny oraz nadmiernego wysiłku fizycznego.
  • Uwaga! W dniu zabiegu pacjent nie musi być na czczo.

lek. Jacek Grabicki

Ortopeda traumatolog