REHABILITACJA

Ograniczenie sprawności ruchowej może znacznie utrudniać codzienne funkcjonowanie osoby chorej. Dzieje się tak z różnych przyczyn – postępujący wiek to jedno, lecz bardzo często rehabilitacja stanowi uzupełnienie wcześniejszego leczenia operacyjnego lub zabiegowego. Tylko w taki sposób możliwy jest pełen powrót do dawnej, prawie całkowitej sprawności. Prawidłowo prowadzona rehabilitacja chorego pozwala również za zahamowanie postępującej choroby, niemożliwej do wyleczenia w inny sposób. W zakładzie rehabilitacji przychodni NZOZ Clinica prowadzimy komercyjne usługi fizykoterapeutyczne i kinezyterapeutyczne (pełen zakres można znaleźć poniżej). Każde ćwiczenie dobieramy indywidualnie dla danego pacjenta, zgodnie ze wskazaniami specjalisty, jeżeli takie zostały wydane.

Metody leczenia

Kinezyterapia:
  • ćwiczenia indywidualne
  • ćwiczenia bierne
  • kinezyterapia przyrządowa
  • wyciągi

Fizykoterapia:

• światłolecznictwo (lampa sollux)
  • elektroterapia (wszystkie rodzaje prądów)
  • ultradźwięki
  • fonoforeza / ultrafonoforeza
  • jonoforeza
  • laseroterapia
  • pole magnetyczne (Alfatron)
  • krioterapia
  • fala uderzeniowa (ESWT)

Wśród najkorzystniejszych zabiegów fizykoterapeutycznych znajduje się terapia falą uderzeniową. To nowoczesna i nieinwazyjna metoda zwalczania bólu związanego z układem mięśniowo-szkieletowym.

Leczenie falą uderzeniową

Terapia falą uderzeniową (ang. extracorporeal shockwave therapy, ESWT) stosowana jest do zwalczania przewlekłego bólu. Główną zaletą tego zabiegu jest uzyskanie szybkiego efektu, a co za tym idzie – przywrócenie sprawności ruchowej. Skuteczność fali uderzeniowej została potwierdzona naukowo w leczeniu schorzeń barku, przewlekłego bólu stóp i łokcia. Miejscowe działanie falą akustyczną (uderzeniową) poprawia metabolizm zmienionej chorobowo tkanki, powoduje rozpuszczenie zwapnień, a także redukuje zmęczenie i odczucia bólowe.

Wskazania do leczenia falą uderzeniową

• ból ścięgna Achillesa
  • ból po wewnętrznej stronie nadgarstka
  • ból w okolicy pachwiny
  • bóle stawów barkowych ze zwapnieniami lub bez
  • wapniejące zapalenie ścięgien stawu barkowego
  • ból ścięgien rzepki (kolano skoczka)
  • ból w przyczepach ścięgna udowego
  • ostroga piętowa
  • zespół mięśnia piszczelowego przedniego
  • zespół tarcia proksymalnego pasma biodrowo-piszczelowego
  • przewlekłe entezopatie, wyrośla kostne w drobnych stawach dłoni w przypadku choroby zwyrodnieniowej stawów I stopnia
  • zapalenie nadkłykcia kości ramiennej (łokieć tenisisty, łokieć golfisty)
  • zapalenie powięzi podeszwowej stopy

mgr Łukasz Kosatka

Fizjoterapeuta

mgr fizjoterapii Łukasz Kosatka

fizjoterapeuta

Wykształcenie

• 2006 studia licencjackie w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Kaliszu
  • 2008 studia magisterskie w Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu
  • 2009 uczestnictwo w II Konferencji Naukowo- Szkoleniowej „Problemy zdrowotne wieku podeszłego”
  • 2009 uczestnictwo w IV Konferencji Naukowo- Szkoleniowej „Nowoczesna diagnostyka i terapia fizykalne”
  • 2010 szkolenie z zakresu Fali Uderzeniowej
  • 2010 kurs Terapii NEURAC (Neuromuscular Activation)
  • 2012 kurs Kinesiology Taping
  • 2013 kurs Funkcjonalnej Terapii Manualnej
  • 2013 uczestnictwo w I Ogólnopolskiej Konferencji KinesioTaping
  • 2014 kurs Opieka Geriatryczna dla fizjoterapeutów

Kiedy zgłosić się do fizjoterapeuty?

Do wizyty u fizjoterapeuty najczęściej zmusza nas ból, który pojawił się nagle lub też jest wynikiem wielu lat zaniedbań. Rehabilitacja ma na celu usprawnienie pracy całego organizmu pacjenta w każdym wieku i niezależnie od przyczyny. Dlatego też nawet w sytuacji, gdy jednorazowo obudziliśmy się z bólem szyi lub barku to warto skorzystać z pomocy doświadczonego fizjoterapeuty. To bardzo łagodny przykład, lecz powszechny, a już jedna wizyta wystarczy, aby pozbyć się uporczywego bólu i dyskomfortu. Do najczęstszych zabiegów fizjoterapeutycznych należą te zlecone przez ortopedę, gdy u pacjenta zostanie stwierdzone postępujące schorzenie. Zabiegi fizjoterapeutyczne polecane są również kobietom po przebytej operacji cesarskiego cięcia, aby zmobilizować bliznę i zniwelować ból.